Volg ons op:

Zo dat lucht op zeg. Al weken zit het in mijn hoofd en elke keer als ik de radioreclame hoor van Indeed schieten mijn nekharen weer overeind. Voor wie de reclame niet kent…prijs jezelf gelukkig. Ze beweren in deze reclame namelijk dat het vinden van de juiste kandidaat net zoiets is als het vinden van een eenhoorn. Bijna onmogelijk. Tot zo ver ben ik het er mee eens en ook van een beetje beeldspraak ben ik niet vies. Vervolgens beweren ze alleen dat als je de vacature op Indeed plaatst met de juiste selectievragen erbij je opeens een shortlist van eenhoorns krijgt. Onzin. Uiteindelijk kan je vacature perfect geschreven zijn, heeft het de beste kandidaat belevenis en is het ook nog eens SEO (search engine optimalisation) proof. Stop je er geen geld in, verdwijn je grotendeels in de massa van de vacatures.

Onzin

Wat ik ook onzin vind is de verkiezing van meest invloedrijke recruiter van het jaar. Een initiatief van de bevlogen Bas Westland. Iemand die ik bewonder voor zijn bevlogenheid voor het vak. Iemand die recruitment misschien wel uit het verdomhoekje heeft gehaald en een podium heeft gegeven. En iemand die mij geleerd heeft dat recruiten topsport is. Ik kan iedereen dan ook aanraden om met hem een bak koffie te drinken. Ik hoop overigens dat hij deze wedstrijd zelf niet al te serieus neemt, maar het puur als promotie van het vak ziet.

“Wat ik ook onzin vind is de verkiezing van meest invloedrijke recruiter van het jaar”

“War for talent”

Zelf kom ik oorspronkelijk uit de televisie- en filmwereld. En als er één branche is die van awards houdt is het deze wel. Zoek mijn tijdlijn op facebook er maar op na. Ook ik was trots op mijn nominaties en duimpjes omhoog die ik kreeg. Alleen dit was ook wel een wedstrijd waaraan ik meedeed. En bij een wedstrijd horen prijzen. Als recruiter bedrijf ik dan wel een topsport, maar ik voer geen wedstrijd. Hooguit doe ik mee aan de “war for talent.” Maar wat dat betreft lijkt het erop dat hoe dieper ik mezelf worstel in de wereld van recruiters en AMC specialisten hoe meer het lijkt op de televisiewereld. Wie de meeste vrienden kent, heeft de meeste stemmen.

Conclusie

Conclusie, naast een hoop geld om bovenaan in google te komen heb ik nu ook de meeste vrienden nodig om uberhaupt een stem te krijgen. Iedereen begrijpt dat als ik ooit genomineerd mag worden ik dit verhaal verwijder en voorop loop in de polonaise, maar dat terzijde. Tot slot blijk ik ook nog eens mee te moeten doen aan een wedstrijd van unieke functietitels, aldus De Ondernemer. Een gewone titel als recruiter volstaat blijkbaar niet meer. Je moet minstens Talent Acquisition Specialist, Recruitment Ninja of Chief Talent Officer zijn om een beetje serieus genomen te worden. Ik denk dat ik mijn titel maar aan ga passen naar Black Belt Unicorn Hunter. Nu maar hopen dat niemand die betekenis opzoekt!

Meer weten over Fairsterk?

Laat het ons weten!