Volg ons op:

Aan boord bij FairSterk

Sinds twee weken zit ik aan een ander bureau, in een ander kantoor, met nieuwe collega’s en nieuwe klanten om bij aan de slag te gaan; ik ben gestart bij FairSterk.

Verandering!

Natuurlijk is het altijd even wennen wanneer je van baan verandert, en zeker wanneer je van een klein, wat ‘stoffig’ recruitmentbureau switcht naar de gasten aan de Rotterdamse Noordsingel. Uiteraard bedoel ik dit in positieve zin, want ik heb het idee dat de functie van Recruitment Marketeer mij past als een maatpak. Ik heb een achtergrond binnen de recruitment en heb daarnaast een paar jaar geleden mijn master Media en Communicatie afgerond. Bij FairSterk kan ik dus de ideale combi maken tussen werving en selectie enerzijds en arbeidsmarktcommunicatie anderzijds; the best of both worlds.

De eerste weken

En nu zit ik dus bij deze club! Zoals de meeste mensen zullen weten bestaat zo’n eerste periode vooral uit veel inlezen, praten, vragen en meekijken. Dit meekijken vond een aantal keren plaats bij mijn collega FairSterkers op locatie; onder andere bij Kooiman Marine Group in Zwijndrecht en InterDam in Ridderkerk. Super interessant en ik heb daarmee goed inzicht gekregen in hoe het bij verschillende bedrijven reilt en zeilt. Ook heb ik kennis gemaakt bij de nieuwe klant waar ik vandaag aan de slag ga: Pelican Worldwide. Een internationaal opererend familiebedrijf dat zich bezighoudt met het ontwerpen en produceren van onderdelen voor tankcontainers. Hier ga ik mij richten op het stroomlijnen van het wervingsproces om daarna een strategie arbeidsmarktcommunicatie neer te zetten om een optimale kandidatenreis te regisseren.

Onboarding

Maar goed, zoals dat bij een wervings- en arbeidsmarktcommunicatiebureau zéker hoort te gaan, heb ik een leuk en pakkend onboarding-traject doorlopen de afgelopen weken. Onboarding? Ja, onboarding; een veel gehoorde term over de laatste jaren, maar toch nog een steeds een redelijk onderschat fenomeen binnen veel organisaties. Terwijl een goed doordacht onboarding-programma aan het einde van de rit het verschil kan maken tussen het succes of vertrek van een nieuwe medewerker. Een goed instroomproces leidt tot een snellere integratie in termen van bedrijfscultuur, verwachtingen, verantwoordelijkheden, omgang met collega’s, etc. Een goede integratie verlaagt de verloopkosten; het vervangen van een vertrekkende werknemer kost tenslotte tijd, geld, energie én zet een rem op lopende werkprocessen. Daarnaast heeft goede onboarding een positief effect op de employer branding; het maakt ambassadeurs van de medewerkers, het maakt de organisatie aantrekkelijk voor (nieuw) talent en helpt nieuwe medewerkers snel bij te dragen aan organisatiesucces.

En door!

Eindconclusie, ik blijf nog wel even plakken bij FairSterk. Nu ervaren of onze klanten ook een onboarding-programma voor externen hanteren.

Meer weten over FairSterk?

Laat het ons weten!